Aksjon mot hodelus på Furuset skole uke 10

Lusesjekk barn

Vår skole skal delta i uke 10, helgen 10. og 11. mars.

​Oppdag lus tidlig slik at spredning kan unngås. Folkehelseinstituttet anslår at to til fire prosent av norske barn har lus til enhver tid.

For å sikre en lusefri vår oppfordrer Folkehelseinstituttet alle landets skoler og barnehager til å arrangere kampanjer mot hodelus i uke 10, helgen 11.-12. mars.

​Hodelus er et stadig tilbakevendende problem i skoler og barnehager landet over, så oppfordringen og målet til organisasjonen Lusfri Norge er at samtlige av landets skoleelever og barnehagebarn skal undersøkes for hodelus helgen i uke 10.

Lusesjekk hos barn og voksne

Organisasjonen Lusfri Norge arrangerer nasjonale, halvårlige aksjoner mot hodelus i uke 10 og 35. I tillegg til barnehagebarn og skoleelever, bør de ansatte og samtlige familiemedlemmer sjekkes for hodelus i aksjonsperioden. Dermed vil risikoen for gjensmitte og antall tilfeller av hodelus over tid reduseres kraftig.

Gre med lusekam

Hodelus oppdages ved å gre håret med en lusekam som kan kjøpes på apoteket. Det er viktig at man grer håret i hele dets lengde, og at man starter helt innerst ved hodebunnen. Folkehelseinstituttet anbefaler greing i vått hår. For å finne hodelus i langt hår er det lurt å dele håret i tre til seks hestehaler og gre én hestehale av gangen.

Rask behandling

Dersom det oppdages hodelus, er det ikke nødvendig å holde barnet borte fra skolen, men behandling bør komme i gang raskest mulig. Hodelus er ikke farlig, men er plagsomt for den det rammer. Hodelus smitter ved hode‐til-hode‐kontakt og kan ramme alle, uavhengig av alder, hårtype osv.

Svekkes raskt

Lus blir raskt svekket når de er borte fra hodet. Det er derfor ikke nødvendig å vaske hus, møbler eller puter.

Sjekk ofte

Forskning viser at det viktigste tiltaket for å redusere antall tilfeller av hodelus er å sjekke ofte. Utover aksjonsperioden bør barna gres minst én gang i måneden, gjerne hver uke.