Innsatsteam - sosialagent

Mann sammen med gutt.

Innsatsteamet er et tverrfaglig team bestående av ansatte fra både Bydel Alnas tjenester og skolens personale. Formålet med innsatsteamet er å sikre at barn og familier får rett hjelp til rett tid. I tillegg er målet å sikre at bydelens tjenester er tilgjengelige der barna er, og at skole og bydel samarbeider og koordinerer sine tjenester og tilbud til det beste for barna og familien.

Målgruppen for innsatsteamene er alle skolens elever og deres foresatte og gjelder for alle trinn.

I innsatsteam drøftes elever som har behov for ekstra støtte, enten anonymt eller åpen ved at samtykke er innhentet. Representantene i innsatsteamet fra bydelen og skolen, har beslutningsmyndighet til å tilby et egnet tiltak. Teamet iverksetter ikke tiltak uten å være enige med barnet og familien om hva som er rett tiltak, når det skal gjennomføres og hvor.

Organisering
Hver skole har et fast innsatsteam som møtes hver 4. uke. Møtene finner sted på skolen og er satt til 1,5 time. Medlemmene i innsatsteam kan også ta kontakt med hverandre ved behov også utenom de faste møtene.
Innsatsteamene består av representanter fra skolen og bydelen

• Rektor
  • Avdelingsleder for miljøteam/sosiallærer
  • Sosialagent
  • Helsesykepleier fra skolehelsetjenesten
  • Barnevern ved mottaksteamet
  • Fritidsklubben
  • Oslohjelpa

Skolens BUP-kontakt kan også delta på innsatsteammøter. Det er skolens ansvar å invitere BUP på møtene.

Skolens ansvar
Skolen, rektor eller sosiallærer, har ansvar for å kalle inn til møter, lage agenda og skrive referat fra møtet. Skolen har ansvar for å lede møtet. Første sak på møtet er å gå igjennom referat fra forrige møte og ta en runde på hva som er blitt gjort i enkelt saker siden siste møte. Innsatsteam bør avholdes etter elevsaksmøte, slik at saker fra elevsaksmøte kan tas opp i innsatsteam. Skoleledelsen kan vurderer om det er hensiktsmessig å ta med lærer eller andre fra personalet, som kjenner til saken som skal diskuteres i innsatsteam. Skolen har ansvar for å innhente samtykke fra foreldre, samt dokumentere innsatsen som blir gjort i henhold til lov og regler på eget fagområde.

Bydelens ansvar
Bydelen har ansvar for at representanter fra hver tjeneste stiller på innsatsteammøtene, samt er tilgjengelige for skolen ved behov utenom fastsatte møter. Hver tjeneste har ansvar for egen dokumentasjon etter eget lovverk.

Bydelens overordnede kontaktpersoner er Marianne Kirkholm og Tosheeba Rasool i Alna barneverntjeneste, og har ansvar for å sørge for å sikre kontinuerlig videreutvikling og evaluering av innsatsteamene.

Hvordan jobber innsatsteam?
I innsatsteamet kan man drøfte saker ved at man har innhentet samtykke. Dersom man ikke har innhentet samtykke kan saken drøftes anonymt. Det er utarbeidet et eget samtykkeskjema innsatsteamene. Se eget samtykkeskjema. Det er den som «eier» bekymringen, og som har kontakt med familien, som har ansvar for å innhente samtykket.

Eksempler på saker innsatsteamet kan hjelpe med:

• Spørsmål rundt samspill i familien og grensesetting
  • Bekymringer om atferd på skole eller fritid
  • Høyt konfliktnivå i familien
  • Skolevegring eller lavt oppmøte
  • Behov for støtte pga. diagnoser eller andre utfordringer
  • Krevende økonomi og boforhold
  • Fritidsaktiviteter

Alle i innsatsteamet kan ta opp saker i møtet.

Innsatsteamet kan også drøfte utfordringer man ser i skolemiljøet og i bydelen, og diskutere hvordan man som team, kan bidra til å løse disse. Ser man utfordringer på noen trinn eller blant noen grupper, så kan man få innspill fra de andre fagpersonene i teamet på hva man bør gjøre. Innsatsteamet kan være en god sparringspartner for alle i teamet.

Innsatsteamet består av mange ulike fagpersoner som kan gi et flerfagligblikk, gode råd og innspill til hvordan en situasjon kan løses.

Medlemmene i innsatsteamene oppfordres til å ta kontakt også utenom møtene ved behov.