Prosjekt på 3. trinn.

Jente i klasserom

Prosjektet skal utvikle tilpassede lese- og skriveprøver for elever på 3. trinn. Dette er et vurderingsverktøy som skal tilpasse seg elevenes nivå og skal fungere som en god støtte for lærere for å kunne tilpasse opplæringen for elevene. I tillegg ønsker man å tilrettelegge for en god vurderingssituasjon for eleven slik at de opplever å gjennomføre prøver hvor de mestrer de fleste oppgavene.

I løpet av 2 uker skal de elevene som deltar gjennomføre 3 digitale prøver i løpet av 30-40 minutter. Det er læreren som leder gjennomføringen av prøvene på skolen. I tillegg vil eleven delta i en individuell kartlegging med en forskningsassistent som kommer på besøk på skolen. Dette er spennende.

Alle tester vil bli makulert etter at prosjektet er ferdig slik at testene ikke kan spores tilbake til den enkelte elev.

Dette vil være til stor nytte for lærerne på skolen. Vurderingsverktøyet skal gi informasjon om alle elever, men særlig flerspråklige elever.  Derfor har Furuset skole skal ja til å være med på dette prosjektet. Furuset skole ønsker å utvikle en enda bedre skole som fremmer glede og mestring i et lærende fellesskap.

Det er frivillig å delta, og skolen oppfordrer alle til å delta.

Mona Sahin

Undervisningsinspektør Furuset skole