Vi bør snakke mindre om at matematikk er vanskelig

tall

Krever mest egeninnsats og arbeid

Matematikk er nok det faget i skolen som krever mest egeninnsats og arbeid for at de skal læres. Uten at elevene jobber og terper på det selv, er det umulig å lære gangetabellen eller brøkregning. Pugging taper ofte i konkurransen med andre ting som kan oppleves som mer gøyal eller spennende.

Det er en fastgrodd oppfatning at matematikk er et vanskelig fag, og det har til tider vært sosialt akseptert at man ikke behersker faget.

Som tidligere lærer i videregående skole har jeg mange ganger hørt fraser som: «Ho mamma var ikke flink i matematikk, så det er ikke rart at jeg heller ikke er det». I hvilke andre fag hører man uttalelser som underbygger oppfatningen at kunnskap er arvelig? Jeg tviler på at norsklærere har hørt tilsvarende argument for at en elev ikke kan lese.

Stein Arnold Berggren er høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold, Avdeling for lærerutdanning. Berggren underviser i matematikk på grunnskolelærerutdanningen 5-10 og holder etter- og videreutdanningskurs for HIØ videre.